,

Als kind al was ik diep gefascineerd door antiek en ambacht. Het is de reden waarom ik in de wereld van de houtbewerking ben beland. Houten objecten worden mooier met de tijd door dagelijks gebruik en krijgen steeds meer geschiedenis. We kunnen hun warmte voelen. Het is mijn wens als restaurateur om de traditionele houtbewerking en zijn realisaties niet verloren te laten gaan maar door restauratie en herstellingen ze te kunnen doorgeven aan de volgende generaties.

Als ik die objecten, die het leven en het hart van de mensen in zich dragen, herstel of restaureer, herstel ik het origineel zoveel mogelijk met respect voor de makers. Ik vind de ethische kant van de restauratiemethode heel belangrijk, maar ik hou er ook rekening mee dat ze ook zonder zorgen dagelijks gebruikt moeten kunnen worden.

Ik ben trots op het traditionele handwerk dat ik toepas. Verbindingen, schaaf- en snijwerk en afwerkingstechnieken worden allemaal manueel uitgevoerd zodat het karakter en de schoonheid van het hout beter tot hun recht kunnen komen. Bovendien wordt goed onderhouden gereedschap een verlenging van vakmanshanden.

Het uiteindelijke doel van ambachtelijke houtbewerking is om levenslange metgezellen te creëren. Zij geven het eerlijke, goede werk van een vakman weer. Via manuele houtbewerking, het gebruik van oosterse en westerse kennis en technieken, streef ik ernaar objecten te maken die mijn “goed werk” tonen.

Kenta Takeshige

Restaurateur/Meubelmaker/Lakwerker
1978
Geboren in Osaka, Japan
2001
Afgestudeerd aan Kansai University, Faculteit der Letteren
2003
Afgestudeerd aan Nagano Agematsu Technische School, houtbewerkingscursus
Ik ging naar een technische school in Kiso, een van de bekendste regio’s voor lakwerk in Japan. Ik volgde daar de opleiding houtbewerking met de bedoeling om houtwerk te kunnen herstellen en restaureren.
2003 - 04
Houtbewerking gestudeerd onder meester Tatsuya Furuse
2004 - 06
Houtbewerker in Botswana voor Japan Agentschap voor Internationale Samenwerking
2006 - 07
Koninklijke Academie van Antwerpen, Faculteit Conservatie en Restauratie
2008
Meubelrestaurateur bij Axel Vervoordt
2008 - 10
Deelname aan kunstproject "SHÔ" door Treibgut
2010 - 13
Meubelrestaurateur bij Jean Christiaens
2013 - 15
Cursus vioolbouw in Centrum voor Muziekinstrumentenbouw vzw, Puurs
2018
Gastprofessor bij École Nationale Supérieure des Arts Visuels de La Cambre, Faculteit Kunstwerk Conservatie, Restauratie
2019
Oprichting houtbewerkingsatelier Kenta Takeshige
2020
Deelname aan onderzoeksproject "RELATIONAL DESIGN" door Koninklijke Academie van Gent
2021
Gastprofessor bij Koninklijke Academie van Antwerpen, Conservatie en Restauratie, hout/meubel
2021
Oprichting laknetwerk Guild LacArt
2022
Urushi lakwerk gestudeerd onder lakkunstenaar Nagatoshi Onishi
2023
Urushi lakkunst gestudeerd aan het Kanazawa College of Art, Afdeling Crafts (uitwisseling studieprogramma Kanazawa-Gent)
Ik hou niet van oude dingen per se omdat ze oud zijn maar ik geef om hun intrinsieke culturele waarde en de oude technieken waarmee ze gemaakt werden. Er is tegenwoordig te weinig aandacht en budget voor beide waardoor mooie objecten verloren gaan. Ik wil er graag mijn tijd aan wijden zodat ze wel aan de volgende generaties worden doorgegeven.

Afwerkingstechnieken

Politoeren

Vooraleer de laklagen aan te brengen, is het belangrijk om de poriën van het hout te vullen met kleine hoeveelheden fijn puimsteenpoeder, verpletterd vulkanisch glas. Na deze behandeling worden vele, dunne lagen natuurhars van lakinsecten (schellak), opgelost in alcohol, ingewreven met een tampon. Olie wordt toegevoegd om te voorkomen dat de tampon gaat plakken.

Suri Urushi

Urushi is gemaakt van de natuurlijke hars van de Aziatische lakboom. Urushi wordt gebruikt om te beschermen en zorgt voor een mooie glans op meubels, kommen, dozen, handgrepen en sieraden. Het is een zeer duurzame lakafwerking: eenmaal volledig uitgehard, is Urushi bestand tegen water, warmte, alcohol, zuren, logen en veroudering.

Een van de Urushi-technieken is Suri (wrijven) Urushi. Traditioneel bestaat de procedure uit het toepassen van een groot aantal dunne lagen Ki-Urushi (ongezuiverd Urushi).


Lees hier (in het Engels) how to care for fine natural Urushi lacquerware, of download het document als pdf

Andere beschikbare afwerkingsopties: bijenwas, natuurlijke olie.

Handgereedschap

Schaven

Het meest diepgaande houtbewerkingsgereedschap. Het is een van de geneugten van houtbewerking om dit handgereedschap goed te beheersen. Er zijn een aantal verschillen tussen westerse en Japanse schaven. Ik vind ze allebei leuk. Naar mijn mening zijn westerse schaven functioneel en Japanse eerder organisch. Maar alle schaven, zij het westerse of Japanse, hebben hun bijzondere eigenheid en karakter.

Beitels

Er zijn beitels, houtgutsen en houtsnij-/beeldhouwgereedschappen. En verder zijn er nog beitels die gehanteerd worden met een houten hamer en hak- en steekbeitels voor het maken van verbindingen of voor afwerking. De diversiteit in bladbreedte en kromming van het blad is zeer belangrijk. Het grootste deel van de profielen kan worden gekopieerd door het gebruik van houtsnij-instrumenten. Beitels worden gebruikt op plaatsen waar schaven niet aan kunnen en ze zijn van cruciaal belang bij het maken van verbindingen.

Zagen & Messen

De zaag is een van de drie heilige schatten, samen met de schaaf en de beitel. Ik gebruik alleen Japanse zagen vanwege hun superieure kwaliteit. Het is een ambachtelijke vaardigheid om precies te kunnen zagen langs de lay-out lijnen en geen tijd te verliezen met corrigeren met de beitel.

Messen zijn precisie-instrumenten. Hun snijfunctie bestaat uit houtsnijwerk, groeven maken voor inlegwerk en fineer versnijden.